Zo stelde ik mezelf een tijdje terug weer de vraag: Wat ben ik eigenlijk aan het doen?
Mensen die me kennen horen me al jaren praten over de wijsheid van ons lichaam en het gedachtegoed van Aikido. Voor mij een grote inspiratiebron en heel belangrijk als ik in lastige situaties zit. Als coach werk ik veel met dit gedachtegoed en telkens verbazen mijn klanten zich weer over de mogelijkheden die hierdoor ontstaan in hun vraagstuk. Waarom alles alleen met je hoofd willen oplossen, als je ook je lichaam als informatiebron kunt gebruiken?

En dan het antwoord op mijn eigen vraag: Eigenlijk doe ik te weinig met mijn gedachtegoed.
Met het gevolg dat ik ga zitten brainstormen met mezelf. Wat wil en kan ik dan met mijn gedachtegoed? Er komen twee dingen boven. Laat ik beginnen met uitleggen waar mijn gedachtegoed over gaat en laat ik workshops gaan aanbieden.

 

Mijn gedachtegoed over de wijsheid van ons lichaam en Aikido

  • Ontspanning is krachtig:
    Mijn mindset is gedurende mijn werkzame leven veranderd van ‘Ontspanning is niet krachtig’ naar ‘Ontspanning is krachtig’. Als er druk op je wordt uitgeoefend dan reageren veel mensen met tegendruk. Als er twee mensen (of meer) druk blijven uitoefenen op elkaar, kom je met elkaar in een soort van snelkookpan. De druk stijgt en alles komt snel tot een kookpunt. Wat soms heel nuttig kan zijn, maar niet altijd prettig. Door vanuit ontspanning op druk te reageren krijg je de mogelijkheid om te blijven doen wat voor jou belangrijk is en de ander daar eventueel in mee te nemen. Zodat je samen vanuit ontspanning verder kunt zonder dat er kracht verloren gaat aan druk uitoefenen.
  • In beweging blijven:
    Door in beweging te blijven krijg je telkens nieuwe perspectieven die je keuzemogelijkheden kunnen opleveren. Stilstaan zorgt ervoor dat je niet meer goed waarneemt wat er om je heen gebeurd. Als je omgeving blijft bewegen en jij staat stil, dan ga je nieuwe perspectieven missen.
  • Niet richten op problemen maar op de ruimte er omheen:
    Als je je richt op problemen kun je eenvoudig vast komen te zitten. Het haalt je weg bij wat je wilt en waar je naar toe wilt. Door je te richten op iets anders, bijvoorbeeld op iemand in jouw omgeving die je kan helpen met je vraagstuk, krijg je direct meer ruimte en mogelijkheden om je probleem aan te pakken. Benut dus de ruimte om je probleem.
  • Ken en gebruik je intentie / doel:
    Als je weet wat je wilt is het eenvoudiger om je doel te bereiken. Ook al weet je nog niet hoe je bij je doel kunt komen, het begint met een doel hebben. Het is prettig om terug te kunnen vallen op je doel, zeker als je het even niet meer weet of als er iets onverwachts gebeurd. Zie het als even terug naar af om van daaruit weer opnieuw in beweging te komen.
  • Naar binnen kijken en naar buiten kijken:
    Blijf je (veranderende) omgeving bekijken en meenemen in de stappen die je wilt zetten. Blijf deze informatie toetsen aan wat jij wilt en blijf in contact met jezelf. We leven en werken in een wereld die bestaat uit relaties. En deze relaties met anderen hebben een invloed op jou. Dit is een dynamisch geheel en het zal je helpen om jouw manier van handelen te kennen / vinden zodat je goed kunt reageren op veranderingen en druk van buitenaf. Je kan de wereld niet stil zetten, je kunt wel iets met jezelf doen dat je kan ondersteunen als je het nodig hebt.
  • Doen wat voor jou klopt, niet met de ander bezig zijn:
    Dit klinkt wellicht egoïstisch, maar dat is het voor mij niet. Als je in een vliegtuig zit en je moet de zuurstofmaskers gebruiken, dat is de instructie dat je eerst je eigen masker opzet en daarna je kind of een ander helpt. Als jij zonder zuurstof komt te zitten ben je niet meer in staat een ander te helpen.
    Als ik doe wat voor mij klopt dan ben ik in staat om goede dingen te doen. Voor mezelf en voor de ander.
  • Plezier en lachen is belangrijk:
    In Aikido is het gedachtegoed dat onze geest ons lichaam stuurt. Dit betekent dus dat als ons gezicht (lees: geest) ontspannen is, ons lichaam ook kan ontspannen. En kleine test: breng eens een glimlach op je gezicht. Voelt dit als spanning of ontspanning?

 

Workshop

Ik merk dat veel mensen wat terughoudend, maar ook wel nieuwsgierig zijn als ik erover praat. Er lijkt dus interesse te zijn, maar ook een drempel om hier zelf wat mee te gaan doen. Ik schaar het o.a. onder: ‘onbekend maakt onbemind’ en ‘is dit niet zweverig?’
De beste manier voor mezelf om mijn gedachtegoed te onderhouden is het beoefenen van yoga en aikido. Dit in combinatie met het lezen over dit onderwerp. Zo geef ik aandacht aan mijn lichaam en geest.
Laat ik dat nu eens doortrekken naar jou. De beste manier om meer over dit gedachtegoed en jezelf te leren is het zelf te gaan doen. Dit kan middels de workshops die ik dit najaar ga aanbieden. We gaan actief aan de slag met onszelf en de theorie. Dus ook hier zullen lichaam en geest aandacht krijgen.

Ben je door mijn gedachtegoed getriggerd en wil je er meer van ontdekken? Dit najaar ga ik een serie van 3 workshops verzorgen op basis van dit gedachtegoed. Dit zijn 3 workshops van 4 uur, voor de prijs van € 500 ex BTW per deelnemer. Locatie wordt nog bepaald. We werken in een kleine groep zodat er voldoende aandacht is voor iedereen. Wil je liever individueel aan de slag dan kan dat natuurlijk ook. Bel me voor meer info of als je een antwoord zoekt op de vraag: Wat ben ik eigenlijk aan het doen?

 

Wendy Bent MSc, Executive coach
06-22143775
[email protected]
www.wendybent.nl