Ik loop nu al ruim 25 jaar mee in de accountancysector en een veelgehoorde ‘klacht’ van kantooreigenaren is: ‘Ik krijg mijn personeel niet mee’ Vaak gevolgd door: ‘Heb je daar een cursus voor?’
Vaak bedoelen ze daarmee dat ze meer initiatief en meer ondernemend gedrag van hun medewerkers verwachten. De kritische lezer valt het misschien op dat ik in voorgaande zowel het woord ‘personeel’ als ‘medewerkers’ gebruik. Dit doe ik bewust want deze woordkeus vertelt vaak iets over wat er gaande is op het kantoor. Namelijk: Hoe ziet de kantooreigenaar zijn mensen? En, gaat dit over de mensen of over de kantooreigenaar?

Mijn ervaring is dat beide een rol kunnen spelen en dat dit niet met een cursus is op te lossen. Maar hoe dan wel? Maar eerst een klein stukje filosofie.

 

Filosofie

Wat betekent ‘scholing’? Dit woord komt van het Griekse scholè, dat ‘vrije ruimte’ betekent.
Een school is oorspronkelijk een ‘vrije ruimte’, een vrijplaats om na te denken, samen met anderen, over hoe de wereld in elkaar zit, wat ons en anderen te doen staat, wat ‘het goede leven’ inhoudt. Een school is een plek waar we voor even bevrijd zijn van de taak om de kost te verdienen, voor onze naasten te zorgen of met andere belangen in de weer te zijn. Scholing is het gebruik maken van ‘vrije ruimte’ om onze ideeën richting te geven.

 

Personeel of medewerkers

Wat is naar mijn idee het verschil tussen personeel en medewerkers in relatie met ‘vrije ruimte’:

  • Personeel voert de door de kantooreigenaar uitgevoerde opdrachten uit. Als dit klaar is melden ze zich en krijgen ze weer een nieuwe opdracht. Een voorbeeld van geen ‘vrije ruimte’ voor het personeel. Gevolg is dat personeel een trucje heeft geleerd, wat ze prima doen, maar ze hebben niet geleerd om zelf denkvermogen te ontwikkelen. Hiervoor ontbreekt immers de ‘vrije ruimte’.
  • Medewerkers krijgen verantwoordelijkheden van de kantooreigenaar en zorgen zelf dat ze de taken uitvoeren die nodig zijn om de klant tevreden te stellen. Dit wisselt per opdracht en ze maken daar zelf hun keuzes in, eventueel na overleg met een collega. Hier is veel ‘vrije ruimte’. Het gevolg is dat medewerkers leren hoe ze hun dagelijkse werk moeten organiseren. Ze weten wat er nodig is om anderen en zichzelf tevreden te houden. Ze benutten de ‘vrije ruimte’.

 

Vrije ruimte

Wil je dus mensen die meer initiatief en ondernemend gedrag tonen dan zal je binnen je organisatie en als kantooreigenaar moeten werken aan ‘vrije ruimte’. En dit doe je niet met een cursus, dit is een cultuurverandering.
Belangrijk bij ‘vrije ruimte’ is dat mensen deze ook oprecht als vrije ruimte ervaren. Dit gaat dus verder dan tijd en ruimte bieden. Dit gaat ook over in contact zijn met elkaar, weten wat belangrijk is en plezier hebben. En dit bieden vraagt dus ook iets van de kantooreigenaar.

 

Hoe kun je dit doen?

Een cursus werkt hier dus niet. Een cultuurverandering begint aan de top, bij de kantooreigenaar. Coaching kan de kantooreigenaar helpen om hier stappen in te gaan zetten. Coaching biedt ‘vrije ruimte’ voor de kantooreigenaar, om te onderzoeken wat belangrijk is en wat nodig is voor hem of haar.
Parallel daaraan kun je in de organisatie gaan onderzoeken wat de mensen belangrijk vinden en wat ze nodig hebben. Bepaal dit niet VOOR ze, maar MET ze. Dan benut je de ‘vrije ruimte’ en kunnen mensen zich vrij bewegen met hun ideeën.
Als executive coach heb ik veel ervaring in de accountancysector, ik spreek de taal en kan faciliteren op zowel de menskant als de organisatiekant. Ben je eraan toe of wil je meer info: 06-22143775 of [email protected].