Hoe leren mensen en in het speciaal accountants? Deze vraag houdt me al enige tijd bezig. Vóór de coronacrisis gingen we massaal naar zaaltjes om onze PE punten te sprokkelen. Tijdens de coronacrisis hebben we massaal webinars ontdekt. Wellicht niet altijd even gezellig, maar over het algemeen is de accountant er redelijk positief over. Het scheelt immers een hoop reistijd en dat is weer prettig voor de productiecijfers.

En dan de interessante vraag. Hoe gaat de accountant leren na de coronacrisis?
Een niet onderbouwd onderbuik gevoel zegt mij dat we een mix gaan krijgen van fysieke en online cursussen. Een beetje van het ‘oude’ en een beetje van het ‘nieuwe’.

Of zou dit het moment zijn om het nog anders te gaan doen? Ik zeg stellig JA.
En daar heb ik goede redenen voor. Duidelijke cijfers namelijk, die ons vertellen dat het ‘traditionele’ leren helemaal niet effectief is en niet de voorkeur van mensen heeft.

Hoe leren mensen?

  • 12% leert door traditioneel onderwijs
  • 29% leert tijdens het dagelijkse werk
  • 33% leert door ontdekken
  • 20% leert door interactie met anderen

Oeps, we leren dus maar 12% tijdens de fysieke en online cursussen. Toch is dit een manier van leren die we veel zien op de meeste accountants- en administratiekantoren. Maar hoe zit het met die overige 88%. Heeft jouw kantoor daar wel voldoende aandacht voor?

Tips

Hierbij enkele tips om vanaf morgen al aandacht te geven aan die 88%:

  • Leren tijdens het dagelijkse werk:
    Ga na een dossierreview eens met je collega zitten en spreek het dossier door. Neem hiervoor bewust extra tijd om kennis en ervaring over te dragen. Jij hebt als reviewer immers altijd vakinhoudelijk meer kennis en ervaring dan de assistent die de uitvoering heeft gedaan. Kies één onderwerp in een dossier en deel je kennis en ervaring over dat onderwerp met je assistent. Maak hier een gewoonte van en na enige tijd heb je een beter opgeleide assistent, hebben jullie de relatie verdiept omdat je meer met elkaar in gesprek gaat en is je werk misschien wel leuker geworden.
  • Leren door ontdekken:
    Hier gaat het o.a. over zoeken op het internet / social media. Dit wordt in de accountantssector vaak gelabeld als ‘dat doe je maar in je privé-tijd’. Een gemiste kans zou ik zeggen. Het leren op dit onderdeel ligt immers op 33%. De hoogste score van bovenstaand rijtje. Dus hoezo ga je dit in privé-tijd doen! Faciliteer als organisatie dat dit gebeurd, geef hiervoor ruimte in de productienormen en ga het ontdekte vooral delen met elkaar.
    Een tip aan je collega, over iets dat je hebt gevonden op social media, is heel snel gedaan en je helpt elkaar leren.
  • Leren door interactie met anderen:
    Voor leren heb je nieuwe informatie nodig en daarvoor zijn andere mensen heel handig. Daar waar ontmoetingen tussen mensen zijn kun je van elkaar leren. Stimuleer mensen dus om anderen op te zoeken en niet alleen met een vraagstuk blijven zitten. Denk hierbij breed en kader dit niet teveel. Zowel binnen als buiten de eigen organisatie is veel te leren, maar zeker ook binnen en buiten heb vakgebied.

Voorkeuren voor leren

Als we dan weten hoe mensen leren en hoe je daar praktisch vorm aan kunt geven, is het ook goed om te weten welke voorkeuren mensen op de werkvloer hebben als het gaat om leervormen. Dit is belangrijk omdat we beter leren als we iets leuk vinden. Denk maar eens aan die vervelende verplichte cursus waar je naartoe moest. Heb je het idee dat je daar veel van hebt opgestoken?
Ik zeg: nee. Gebrek aan motivatie, weerstand omdat iets moet en een onderwerp dat je niet zo aanspreekt zijn bronnen om niet te leren.

Meeste voorkeur voor:

  1. Leren op / in het dagelijkse werk;
  2. Leren uit interactie met collega’s;
  3. Leren door te ontdekken op het internet.

Minste voorkeur voor:

  1. Klassikaal leren;
  2. Conferenties en evenementen;
  3. E-learning.

En dit is goed nieuws. De meeste voorkeur gaat uit naar zaken die je allemaal in ‘huis’ hebt als organisatie. Dit is dus snel, eenvoudig en zonder al teveel kosten te realiseren. De minste voorkeur gaat uit naar zaken die over het algemeen externe kosten met zich meebrengen en waarbij je afhankelijk bent van anderen.

Dus waarom blijven leren op de traditionele manier?
Ik weet het niet, ik zou zeggen, grijp dit moment aan om op een nieuwe manier naar leren op de werkvloer te kijken, verander de mindset en cultuur in je organisatie, zodat het leren voor iedereen effectiever en leuker wordt.
Wil je hier graag hulp bij? Ik ben 25 jaar als accountant in het MKB segment werkzaam geweest en ben hoog opgeleid als executive coach. Ik spreek de taal van de accountant, ken van binnenuit de sector en heb academische kennis inzake mens en organisatie. En niet onbelangrijk, ik roep al heel lang dat ik een passie heb voor de MKB accountant.

Wil je meer info of verder praten over dit onderwerp? Neem dan vooral contact met me op: 06-22143775 of [email protected]