Afgelopen weken heb ik met verschillende mensen in verschillende situaties gesproken over de rechte rug van de accountant. Een belangrijk onderdeel van het beroep accountant, maar hoe zorg je voor een rechte rug? In dit artikel zal ik vanuit de gedragskant toelichten welke mogelijkheden ik zie. En voor de liefhebbers heb ik tips voor vakantie literatuur opgenomen.

Een waarheid als een koe

Zo net voor de vakantie probeer ik altijd wat reflectie tijd voor mezelf in mijn agenda te krijgen. Zo ook vandaag, ik zat wat te herkauwen op onderwerpen waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest. Waaronder de rechte rug van de accountant. Al wandelend kwam ik een kudde koeien tegen en het viel me op dat ze zulke mooie rechte ruggen hadden. En tegelijkertijd viel me op hoe ontspannen deze koeien erbij stonden.

Ik heb er even naar staan kijken en merkte dat de natuur, in dit geval de koeien, me weer een mooie spiegel voorhield. Een rechte rug gaat namelijk het best samen met ontspanning en niet met spanning.

Spanning of ontspanning

De momenten waar de accountant een rechte rug nodig heeft zijn vaak niet de eenvoudige situaties. Er kan sprake zijn van allerlei omstandigheden, maar vaak zie je dat er een soort van meningsverschil aan ten grondslag ligt. Dit gaat vaak gepaard met een mate van weerstand tussen de accountant en de klant. Een natuurlijke reactie van veel mensen bij weerstand is dat ze ‘druk’ gaan uitoefenen. En een natuurlijke reactie bij de ontvanger van ‘druk’ is dat deze ‘druk’ gaat teruggeven. Met het gevolg dat beide partijen in gesprek zijn in een context van spanning.
Het effect van een gesprek in spanning is dat de aandacht van partijen komt te liggen op het probleem, waardoor de oplossing uit beeld raakt.

Kijk nu eens naar de foto van de koeien. Eén koe staat geheel ontspannen met een rechte rug om zich heen te kijken. En dat om je heen kijken vanuit ontspanning geeft je ruimte voor onderzoek. Wat je nodig hebt om de oplossing te vinden die voor je klant kan werken en waarbij jij als accountant je rug recht kunt houden.

Doe het samen

Om een oplossing te vinden is het belangrijk om dit niet alleen, maar samen te doen. De neiging van veel mensen is om bij een verschil van mening of conflict uit contact te gaan met de ander en de situatie te vermijden.

Wat kun je doen om een oplossing te vinden:

  • Omarm het conflict en blijf in contact met de klant.
  • Onderzoek vanuit ontspanning welke volgende stap er mogelijk is en blijf dit onderzoeken.
  • Doe het samen door ‘in het conflict’ te stappen.

In een conflict stappen is voor veel mensen uitdagend. Maar het kan opleveren dat je nieuwe informatie krijgt, wat de stap naar een oplossing kan zijn zonder je rechte rug te verliezen. Hiervoor is het wel nodig dat, zowel jij als je klant zo ontspannen mogelijk in gesprek kunnen gaan. Wat hierbij helpt is om jezelf af te vragen, wat gebeurt er bij mijn klant. En het is nog sterker om de klant dit zelf te vragen. Verplaats je in de ander. Dit maakt je milder en meer ontspannen.
Zorg er ook voor dat je jezelf goed en ontspannen voelt. Zorg dat je mindset in het gesprek onderzoekend en niet oordelend is. Jouw ontspanning en mindset zullen invloed hebben op je gesprekspartner en dus ook op de inhoud van het gesprek.

Onderzoek wat er nodig is

Het onderzoek naar wat er nodig is begint bij jezelf. Daar waar je een rechte rug nodig hebt is vaak spanning. Het is dus goed om van jezelf te weten wat jij nodig hebt om van spanning naar ontspanning te kunnen gaan. Dit is namelijk bij iedereen anders en er zijn vele mogelijkheden.
Als je dit in beeld hebt en kunt toepassen dan is het goed om te onderzoeken wat er in de situatie tussen jou en je klant nodig is. Daarvoor is het belangrijk om de context oftewel jullie situatie goed in beeld te brengen. Wat speelt er allemaal en wat heeft allemaal invloed op jullie situatie.
Wat hiervoor nodig is, is teveel voor dit artikel. Maar ik kan jullie wel wat tips voor vakantie literatuur meegeven over de onderwerpen in dit artikel.

Boekentips

  1. Collaborating with the enemy – Adam Kahane:
    Hoe samenwerken met mensen waar je het niet mee eens bent, die je niet mag of niet vertrouwt.
  2. Business Aikido – Peter Hoogeveen:
    Succesvol zijn dankzij krachtige principes uit de japanse krijgskunst.
  3. Stevig staan in intense situaties – Paula Kolthoff:
    Balans in je leiderschap met embodied learning
  4. De kracht van kwetsbaarheid – Brené Brown
    Heb de moed om niet perfect te willen zijn
  5. Centreren – Thomas F. Crum:
    Lichaam, geest en ziel in balans

Wil je meer boekentips, laat het me dan weten. Dan recht ik mijn rug om meer boeken uit mijn kast te halen en deze met je te delen.
Ik wens je veel leesplezier, een fijne vakantie en vooral een ontspannen rechte rug toe.

Wendy Bent AA MSc – executive coach
[email protected]
www.wendybent.nl
06-22143775